måndag 7 januari 2013

Tjockångest

Rullar på rätt bra med nyttigheten, känns inte som nån big deal att räkna kcal för tillfället.

Var jättehungrig i morse (lördag och söndag blev 1790 respektive 1760 kcal samt träning båda dagarna), känns att jag går på energiminus. Sugen på varm mat till lunch så det blev en Felix ost & broccolisoppa fast med lite extra ost och kikärtor i.




En dum grej är att jag la ca 400 kcal på choklad och glass igår. Hungrig vid läggdags och svårt att somna, trots ett glas fil precis innan jag la mig. Idag är jag inte så sugen på sötsaker.

Nu har jag räknat kcal sen 1 januari så idag är den sjunde dagen. Plus några strödagar före jul. Tur att jag räknade lite före jul också, hade ju varit passande att passa på att frossa då när det ändå skulle bli jul och massa ätande snart. Så guldstjärna där att jag inte föll för ”det är ändå kört”-tänket. Siktar på en större guldstjärna nästa år som jag får om jag kan äta normalt under juldagarna. För i år blev det både det ena och det andra trots att jag redan var mätt.

I och för sig behöver det inte vara något konstigt eller fel med det, det är inte varje dag det finns hemlagat julgodis och en Aladdin-ask att länsa. Mmm gräddnougat =)




Idag när jag satt vid skrivbordet på jobbet på eftermiddagen och kände magen välla ut över byxorna fick jag en sån där tjockpanikkänsla som jag brukar få när jag ätit för mycket. Hjärnan hinner rabbla upp massa förebråelser om att jag inte borde ätit så mycket till lunch, om att jag inte borde ätit så mycket i helgen, måste skärpa mig annars kommer jag vara fet för evigt.., innan sunda förnuftet-delen i hjärnan hann ikapp och jag kom på att jag bara ätit 940 kcal under dagen och ätit lite under helgen.

Ätstörd hjärna… Slår vad om att såna här tankar kommer även om jag är smal. Det är väl ingångna tankebanor jag skapat under många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar