lördag 22 december 2012

Kaloripsykologi

Tre dar med runt 1500 kcal/dag var vad jag orkade med. Sen åt jag massa Ballerina. Inget okänt mönster plus att jag är rejält förkyld, så en släng tröstätning låg bakom kakfesten också. Ingen hetsning eller storöverätning i alla fall. Så lite längre har jag kommit jämfört med när jag startade bloggen. 15 kakor är 15 kakor, inte 15 kakor + Åh nej nu är allt förstört, jag kan lika gärna fortsätta + ett paket glass + chips + pizza osv.




Men det är lätt det här som är baksidan med att räkna kalorier för min del. Går jättebra ett par dar. Sen får jag för mig att det visst är ok att äta massa kakor, bara jag fortsätter räkna kalorier. Sen blir det mer kakor eller kcal än jag tänkt mig plus att sötsakerna kanske triggar mig. Sen äter jag andra saker och vips är jag uppe i 2500 kcal och så är den kaloriräknarvändan avslutad.

Så till nästa gång (januari) då:
1. Ät inte massa kakor
2. Lite kakor går bra
3. Ät frukost, lunch, middag så att jag inte blir sugen på att äta massa kakor

Vill inte sluta äta sötsaker helt, blir fixerad och besatt av det jag satt upp förbud mot.Visst en sockerfri månad kör jag gärna då och då. Men då är det tidsbestämt och det kan funka. Men inte allmänt att sötsaker är förbjudna.

Som sagt viktblogg med fokus på skallen. Tänker liksom inte hoppa på mig själv, hata och ångesta. Det har jag bestämt mig för förut, om jag väl trillar dit tänker jag njuta både före, under och efter onyttigheten. Fått nog av att hata och anklaga mig själv helt i onödan. Klart jag kommer bli toksugen på kakor om jag skär ner på mitt energibehov med en fjärdedel flera dar i rad. Inget konstigt med det. Det jag behöver är en plan för hur jag ska tackla situationen nästa gång. Gärna följa planen.


2 kommentarer:

  1. Att hata sig själv förstör bara en massa. Låter jättebra att du inte ska göra det.
    Alla faller vi, men det viktiga är hur vi hanterar det. Som du säger, en kaka är ok, men inte flera. Plus att allt inte blir förstört om man låter det slinka ner nån till.
    Håller tummarna att din plan funkar för dig:)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis min tanke, att vara negativ hjälper ingenting, snarare förvärrar. Tack =)

      Radera