onsdag 27 april 2011

Formel för grundförbränning

Jag förbrukar ca 1400 kcal bara genom att existera och ca 2200 kcal om jag dessutom får för mig att göra saker dvs röra på mig.

Formeln för att beräkna detta heter Harris-Benedict och beräknar hur många kalorier man bränner bara genom att leva alltså energi som går åt även om man bara ligger på soffan hela dagen.

BMR står för basal metabolic rate och betyder grundenergiförbrukning.

BMR = 655.1 + (9.563 x weight in kg) + (1.850 x height in cm) - (4.676 x age in years)

Min låg faktiskt lite högre än jag brukar tänka, hamnade på 1444 kcal (trodde närmare 1300). I och för sig ligger skillnaden säkert inom felmarginalen som beror på individuella faktorer. Är man vältränad med mycket muskler bränner man mer än om kroppen är en säck potatis formad av soffan, så formeln är ju inte helt korrekt eftersom den bara tar hänsyn till vikt och längd. Men en bra ungefärlig uppskattning är det.

Jag vägde in mig på 63,7 kg sist och är 168 cm lång. Hyfsat med muskler, inte för att formeln bryr sig, men jag bryr mig och gillar dem och inte minst den extra mat jag kan äta tack vare dem. Har för mig att jag läst att varje extra kg muskler man bygger på sig ökar förbränningen med 100 kcal/dygn.

Min BMR
= 655,1 + (9,563 x 63,7) + (1,850 x 168) - (4,676 x 28)
= 655,1 + 609,1631 + 310,8 – 130,928
= 1444 kcal

Sen kanske man inte ligger på soffan hela dan utan går ut och går en sväng varje dag plus går på några pass på gymmet i veckan, och vill veta vad man förbränner i så fall. Då gångrar man sin BMR med ett värde mellan 1,2 och 1,9 där det lägsta är soffliggarens värde och högsta är en träningsdag för elitidrottaren. Om man tränar 3-5 gånger i veckan ska man ta 1,55. Här finns fler aktivitetsvärden.

1444 kcal x 1,55 = 2238 kcal

Voila! Det är ungefär det jag räknar med att jag förbrukar varje dag, brukar tänka 2200-2300 kcal. Och det stämmer nog rätt bra eftersom jag räknat kalorier som en besatting i långa perioder och sett att det stämmer.

5 kommentarer:

  1. Skulle önska mig en sån dem har på biggest looser hos jillian o bob. En kalorimätare som räkar varenda kcal man förbränner. Hur underbart hade inte det varit. <3

    SvaraRadera
  2. Tror den ekvationen stämmer på ett ungefär faktiskt, även om det såklart förekommer individuella avvikelser! Bra mått att gå efter om inte annat :)

    SvaraRadera
  3. Åh ja, drömmen för matstörda kontrollfanatiker :)

    Skönt också att se svart på vitt att man faktiskt får äta minst 1400 kcal utan att gå upp.

    SvaraRadera
  4. Tack jätte gla :)

    Det fixar du med lite vettig träning. Låt det bara ta tid och ha ett par bra skor så du inte drar på dig några skador. Började själv med 2 km för kanske 2 månader sen..tror jag. Tidsuppfattning är inte min grej ;)

    SvaraRadera
  5. Oja bra skor är skitviktigt. Kände av benhinnorna litegrann men det gick bra sen :)

    SvaraRadera