torsdag 30 december 2010

Vågfobi i dessa dagar

Håller mig alltjämt borta från vågen, jättemycket med flit givetvis. Påverkas så mycket av de där siffrorna… En dag kan kännas förstörd respektive underbar enbart beroende på vågsiffrorna den morgonen. Så jag låter mig själv vara ifred sista dagarna före 1:a januari.

Jag är så allt eller inget alltså. Får jobba på att vara mittemellan… Just nu är det lite choklad här, lite glass där. Äter godis mest hela tiden. Sen 1:a januari kommer det vara noll godis. En bra grej är att jag går på mina promenader även nu när jag är onyttig. Det är ett steg åt rätt håll, för det är nåt nyttigt jag gör samtidigt som jag äter onyttigt. Förut hade jag skippat promenaderna ”för jag är ju ändå onyttig nu”.

Läste nåt tänkvärt på en blogg, det handlade om att det är viktigt med planer och inte bara fokusera på mål. Så sant. Man måste ha en plan. Exempel på mål: gå ner ett halvt kilo på en månad. Och så planen: ta en halvtimmes snabb promenad vid varje lunch.

Rent matematiskt går det faktiskt ihop rätt bra: 30 min promenad = ca 150 förbrända kcal. Fem dagar i veckan i fyra veckor = 3000 kcal det vill säga ungefär ett halvt kilo fett (brukar räkna med att 1 kg fett är 7000-7500 kcal). Självklart är förbränningen individuell och beror på hur snabbt man går under den där halvtimmen, men för mig själv brukar jag räkna med att en timmes promenad förbränner 300 kcal och det ska vara hyfsat korrekt. Nu snöade jag in på siffror och kalorier igen…

Poängen är att fokusera på planen.

Prioritera träning. Flytta om i måltiderna så att jag har maximal energi till träningen. Gör matlådor och se till att bra mellanmål finns. Ta varma jackan och glöm inte halsduken, så att jag kommer ut på lunchpromenaderna även om det är minus 15 grader ute. Där har vi några planer.

3 kommentarer:

  1. Åh vad snällt sagt :) Det är typ -5 kilo! Jag har också vågfobi.. Men som sagt vågen ljuger ibland (tycker jag), mät och kolla i spegeln istället eller bara gå på känslan när man känner sig snygg och fräsch:D Du kommer klara det du vill klara :) Kram

    SvaraRadera
  2. Sv: Jag jobbar olika tider och tränar olika tider vilket gör det svårt att äta på rätt tider :/ Jag har gått ned i vikt förut med samma metod men ville väl hitta en quickfix. Bara att ha tålamod och göra saker rätt så går det bra. :D

    SvaraRadera
  3. :)jo jag har oxå vågfobi nu, tror jag väntar med vägning till den 10 januari :D

    Gott nytt vikt6tränings år! :)

    SvaraRadera