torsdag 25 november 2010

Lite LCHF på kvällskvisten

Kände för att göra kesoplättar, bra LCHF-recept om man nu är lagd åt det hållet. I alla fall hyfsat lowcarb. ICA-keson innehåller 2 gram kolhydrater per 100 gram och ICA's ekologiska kokosflingor innehåller bara 1,5 gram carbs. Syltklicken kan ni ignorera. För min del får det vara fine med en tesked på plätten.

Kesoplättar med kokos
250 gram keso (90 kcal/100 g): 225 kcal
2 ägg, 116 gram (136 kcal/100 g): 158 kcal
2 msk kokosflingor, 15 gram (643 kcal/100 g): 96 kcal
5 tsk smör, 25 gram (680 kcal/100 g): 170 kcal
Totalt: 649 kcal

Jättegoda! Smakar kokos och ost, och fett, mmm... =) Enkla att göra också: blanda allt utom smöret och låt stå några minuter (så kokosen suger åt sig lite vätska och sväller). Stek i rätt varm panna (jag hade på 4-5 av 6 på spisplattan) och 1 tsk smör per plätt. Fast det var rätt svårt att få fina plättar, får erkänna att jag bara fick den första snygg. Blev ful trasig plätt när jag sänkte värmen och bättre när jag höjde. Men de sista gjorde jag plättröra av, smaken är ju samma även om det inte är lika fotogenique.

Image and video hosting by TinyPic

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar