lördag 12 januari 2013

Tropisk smoothie och äggforskning

Den här var supergod. Ananas, apelsin, mango, passionsfrukt, lite färsk ingefära och ett ägg.




250 kcal. Men det är ett rejält glas på minst fyra dl. Mycket mättande. 

Ägg är oslagbart i smoothie, det smakar alltså inte ägg nånstans men gör att det blir mjukare smak. Sen om man är ute efter gratis kcal så är det perfekt för det är lägre upptag i kroppen av rått ägg jämfört med tillagat.1

På träningsforum brukar man skrika högt om hur dåligt det är att äta råa ägg för bara 50% av proteinet tas upp, och det är visserligen synd att inte ta upp allt protein, men å andra sidan gör det mig inget att jag får åtnjuta mättnaden av ett ägg utan att ta upp allt protein det vill säga alla näring (kcal) i det.

1Digestibility of Cooked and Raw Egg Protein in Humans as Assessed by Stable Isotope Techniques. J. Nutr.vol. 128 no. 10 1716-1722

2 kommentarer:

  1. Åh nu saknar jag att äta frukt...ser SÅ gott ut! Men den dagen kommer då det går bra med! Några kilon kvar bara...;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var min svaghet när jag körde lchf förut också ;)

      Radera