söndag 23 januari 2011

Protein is da shit

Bra dag idag, kutat runt och fått saker gjorda, inte ätit så mycket. Ätit väldigt lite faktiskt, bara ca 600 kcal som jag la på en stor sen frukost (omelett, skinka, äggmacka och kvarg). Blev förvånad när jag räknade efter, trodde det skulle landa på runt 800 kcal. Det är mycket smart att lägga energin på mestadels protein, var mätt i timmar och har klarat mig hela dan. Märkte det när jag käkade lchf förut också; jag tror inte att lchf främst funkar genom att eliminera fettinlagring genom att ta bort insulin (så enkelt är det inte, finns ett antal till hormoner som fixar med ämnesomsättningen förutom insulin) utan genom att man äter mindre tack vare mättnaden. Men snart är det middag och då blir det fest: smörgåstårta för en energifemhundring :)

Image and video hosting by TinyPic

2 kommentarer:

  1. Jag trodde först att du bara hade ätit 600kcal, men blev lite lättad att du inte hade ätit någon middag :)

    Vilken portion mat höll du dig mättats av?

    Jo det är klart att LCHF-mat gör att man äter färre kalorier pga att man är mätt längre. Men oxå att det går åt fler kalorier att bryta ner protein, än de andra näringsämnena :)

    SvaraRadera
  2. Haha nej nej, minst 1200 kcal (1500 på träningsdagar) är minimum. Och det bara i korta perioder.

    Äggen :)

    Ja just det ja, har för mig att det går åt nästan 1,3 kcal per gram protein vid spjälkningen medan kh och fett nästan är gratis att bryta ner.

    SvaraRadera