torsdag 4 november 2010

Normal torsdagsvikt

67,5 kg

Känns helt ok. Inte helt oväntat eftersom det är torsdag och jag har tre nyttiga dar bakom mig. Det intressanta är snarare att få se vad jag väger på måndag d v s om jag frossar onyttigheter i helgen eller inte. Har tre middagar inplanerade:

Fredag: middag på restaurang med en kompis.
Plan: välja nåt av de minst onyttiga alternativen och inte äta dessert.

Lördag: bjuda hem familjen på middag med efterrätt (kladdkaka).
Plan: äta lagom portion mat och liten bit kaka.

Söndag: äta ute med pojkvännen.
Plan: välj nyttigt alternativ. INTE hetsa eller äta massa onyttigheter under dan.

Låter så enkelt så här. Men det är det inte nödvändigtvis. T ex påverkas jag säkert av att jag nu på torsdag morgon är hungrig trots att jag ätit mitt frukostägg. På söndag, speciellt om jag lyckats hålla mig till planen på fredag och lördag, kommer jag känna att jag minsann ätit lite hela veckan plus lyckats bra i de två tidigare middagsutmaningarna, så därför gör det inget om jag tar pommes frites till söndagslunchen plus äter marängswiss med killen på söndag kväll. Det är så det brukar bli. Men jag ska göra mitt allra bäst för att få en nyttig helg.

Image and video hosting by TinyPic

Funderar på vilka olika betydelser ”nyttig” kan ha. För inte så länge sen betydde en nyttig helg en helg där jag lyckades äta lika lite kalorier som under vardagarna, ca 1200 kcal per dag alltså. Kunde lätt gå ner 2 kg på en sån vecka. Då skulle jag knappast kallat en helg med tre inplanerade goda middagar för en nyttig helg. Men nu tycker jag att det kan bli en nyttig helg, bara jag håller mig till planerna. Vet att det inte funkar i längden att äta på svältnivå. Mitt mål är att ha ett normalt liv med ett normalt matbeteende, och då ingår faktiskt trevliga middagar med vänner och familj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar