onsdag 30 januari 2013

Utseendeskomplimanger

Åt ca 1500 kcal både i måndags och tisdags. Känner att jag måste kompensera för helgen.

En sak som är jätteviktig för mig är att inte föra över min mat&viktfixering på omgivningen och i framtiden på mina eventuella barn. Försöker tänka på det redan nu att inte ge utseendeskomplimanger. T ex sa jag gärna till mina vänner förut hur snygga de var och bekräftade dem om hur duktiga de varit om de lyckats gå ner. Men inte nu. Det är faktiskt skönt för mig med, det känns som rätt sak att göra.




Blir faktiskt lite provocerad av människor som inte fattar kopplingen utseendeskomplimang och mental påverkan. Det är väl SJÄLVKLART att för varje positivt utrop om smal och fin man hör, så förstärks de egna tankarna om att det är viktigt att se bra ut. Och det tycker jag inte är snällt mot vare sig barn i omgivningen som råkar höra, eller mot mina vänner som återigen får inpräntat att det inte är helt ok att gå ifrån snyggmallen. Så sorry men de som tycker att det är taskigt att inte säga ”snälla” smalkomplimanger för att göra folk glada, de har helt enkelt inte fattat den djupare negativa betydelsen.




Min blogg är världens dubbelmoral egentligen. Jag är på ett sätt redan förstörd för jag har utsatts för drygt 20 års indoktrinering i att det är viktigt att vara smal och snygg. Förhoppningsvis är jag work in progress.

Sen är det en sak om man är rejält överviktig, klart man vill ner i vikt då och inget konstigt med det.

Jag tänker främst på alla som är smala redan eller relativt normala som är livrädda för att gå upp i vikt och lägger energi på att ha ångest över sina +3 kg eller +5 kg, eller som har sin nöjdvikt men som tänker på mat hela tiden. Så som jag är. Jag tycker ju att jag har +5 kg fast mitt BMI är helt normalt speciellt med tanke på att jag är rätt muskulös.



Å andra sidan är det bra att vara medveten om detta när man är överviktig också. För sen om man gått ner i vikt får man ju ta den här fajten då.

Eller så skiter man i all filosofi och är helt enkelt glad för att man lyckats gå ner och ser till att hålla sig smal och accepterar att man är olycklig när man inte är så smal som man vill vara. Inte alla orkar fördjupa sig i den sjuka smalhysterin samhället har och hur det påverkar många negativt, helt förståeligt det med.

Sugen på allt med citron idag

4 kommentarer:

  1. Så försöker jag också tänka. Det är så synd bara att media matar oss med uppfattningarna smal=snygg=hälsosam hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen. Tror och hoppas att det blir mer medvetenhet i samhället om att hälsa är hälsa vara sig man är smal eller inte.

      Radera
  2. Hej, jag hamnade av en ren slump på din blogg. Tycker du skriver väldigt bra och tycker det är duktigt av dig att skriva om dina "viktbesatthet tankar". Jag måste bara göra en liten kommentar. Min mamma är dietist och jag är uppvuxen med att äta nyttigt, jag gör det utan att tänka på det och det är även så mina två pojkar växer upp. Jag är 35 år och är 170 cm och väger 55 kg. Det lilla jag läst av din blogg ger mig tyvärr uppfattningen att du äter fel. Du äter alldeles för lite grönsaker, för lite fibrer och du fyller ditt kaloribehov med alldeles för mycket kolhydrater. Bara för att ge dig ett exempel, min frukost består av havregrynsgröt gjord på mjölk med äppelmos ( utan socker, gjord på endast äpplen ), en kiwi och ett glas färskpressad apelsinjuice. Min lunch var stekt torsk med kokt potatis och broccoli och tomater och avokado. Min kvällsmat kommer vara köttfärssås med rivna morötter i och fullkornspasta. Mellan måltiderna äter jag endast frukt. Jag köper aldrig halvfabrikat eller färdigmat utan lagar alll mat själv med färska grönsaker. Om man vill vara smal och hälsosam måste man ta sig tid och laga maten själv. Jag vill definitivt vara smal men för mig är min största motivation att leva nyttigt. Det är bevisat att onyttiga matvanor ökar cancerrisken. Om du äter nyttigt kan du även äta choklad och annat vad du gillar då och då och du behöver inte räkna kalorier. Tyvärr tycker nog du och många med dig att så som jag äter är dödstrist, men vill man vara hälsosam och smal är det så man måste äta. Jag har aldrig en chipspåse hemma, mina barn vet inte vad coca-cola är och det hoppar av glädje när det får en tallrik blåbär till efterrätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och good for you att det funkar så bra med måltiderna! :)

      Får direkt ett behov av att försvara mig dock haha; tror inte det framgår i bloggen och mina matbilder att jag nästan missbrukar ägg, bönor och frukt&grönt.

      Är jätteviktig att överföra bra matvanor på barn och vår omgivning. Det är en av de största anledningarna till att jag vill bli av med viktfixeringen och bli hälsosam på riktigt dvs skita blankt i om jag är smal eller ej. Även om det så klart är en bit kvar.

      Radera