onsdag 23 januari 2013

Kalorigalningen

Igår blev det 1820 kcal och jag blev så sur över att jag inte hade några kcal över ens till att äta en god blodapelsin som jag längtat efter. Det är såna här gånger man inser att man är så fånig som räknar kcal och prompt ska hålla en viss nivå, när man inte ens ”får” äta en nyttig apelsin. Men alla som räknar kcal vet hur det är, har man uppnått sina tillåtna kcal så har man.

Här hade jag dessutom dragit över lite efter som jag vill hålla 1700-nånting. Åt en extra måltid på jobbet eftersom jag skulle träna, och träningen brände lätt bort den lilla måltiden, så det kändes som jag inte hade ätit så mycket. Trodde jag hade ätit för runt 1600 men så blev det 1820 när jag räknade ihop det. Surt!



Känner mig verkligen som Dr. Jekyll och Mr. Hyde ibland. Den galna kaloriräknaren och den normalt matvettiga i samma person.

Den här bloggen är till för att skriva av mig om mina "dumheter" och det som jag gör som jag vet inte är bra för mig, men som jag inte kan låta bli att göra ändå. Räkna kalorier, tycka att jag behöver bli smalare, tänka på mat i tid och otid... Allt det där är dumt och motverkar det jag egentligen vill uppnå, det vill säga helt fri från värderande mat- och vikttankar. Så mitt mål i slutänden är att inte behöva skriva längre. Samtidigt gillar jag att skriva och jag tycker det är intressant att analysera samhället och leka amatörpsykolog på mig själv. Så det är lite dubbelt där med.

Idag blev det i alla fall blodapelsin och den var jättegod!


4 kommentarer:

  1. Har kommenterat förr och skrev att jag ville följa dig för att vi är så lika :) Jag har försökt äta nyttigt i en vecka, vilket brukar betyda minst 1-2 kg ner för mig. Men imorse visade vågen snarare något hg + . Ångest, frustration och depp gör att jag vill skita i allt och äta vad jag vill, eftersom det ändå inte ger något att vara nyttig..ja du känner igen tänket..Jag har typ aldrig räknat kalorier bara ätit lite och nyttigt under mina bantardagar. Så idag skrev jag upp allt jag ätit och genom google försökt räkna ut kalorier. Skulle du vilja kolla om jag är helt fel ute, eller låter detta rimligt? Idag har jag ätit (siffror=antal kalorier): Godisbar 97, bragokaka 30, köttfärssoppa 400, sandwich glass 180, kokt ägg 80, kaviar 50, 2 tsk messmör 50, lättfil 3dl 120, banan 108, flingor 50 Summa: 1165 kalorier Tror du det stämmer? Kram Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter rimligt med siffrorna. Det är i så fall mängderna som kan vara svåra att uppskatta om man inte har en matvåg eller att få till rätt kcal/100 g om man inte själv lagat maten eller kan läsa den på en förpackning.

      Förstår precis hur du känner när man bara vill skita i allt eftersom det ändå inte ger nåt. Kan det vara att du före den nyttiga veckan passade på att äta mer eftersom du visste att du skulle vara nyttig sen? Då kanske du redan låg på plus före den nyttiga veckan.

      Sen kan man ju lagra vatten i kroppen av olika anledningar tex pga mens, träningsvärk, ätit extra mycket kolhydrater. Själv kan jag gå upp typ 1 kg över en natt bara av att köra ett tungt träningspass, träningsvärk gör att vatten lagras i musklerna, och mer för vissa än för andra.
      Kram :)

      Radera
  2. Tack för ett svar! :) Förtstår hur du menar, och så är det kanske, jag tänker ju såklart " jag kan äta vad jag vill för jag ska ju äta nyttigt på måndag"... :p Kram :)

    SvaraRadera
  3. Haha det är en klassiker, vet inte hur många gånger jag gjort så... :)

    SvaraRadera