måndag 18 april 2011

Livsstilsförändring..?

Tänk om jag inte skulle äta godis på vardagar FOREVER istället för att ha godisfria månader då och då. Där kan vi snacka om livsstilsförändring. Shit vad stort att tänka att jag ALLTID ska tacka nej till fredagsfikat och inte bara när jag har sockerfria perioder. Yikes. Aldrig köpa den där 200 g Marabou som bara kostar 10 kr med kundkortet den här veckan...

Kanske detta som är skillnaden mellan tjocka och smala. Tjocka kanske har väldigt svårt att föreställa sig att vara utan chipspåsen på fredagen. För en smal person kanske det är självklart att det inte kan ätas chips varje fredag. Sen tillkommer ju bulle på fredagsfikat / kvällsgodisbit / äkta grädde i maten / läsk istället för Ramlösa osv, så det är inte bara chips som är enda onyttiggrejen. Tjockisen kan inte vara utan nån av dem (eller tackar nej till hälften, känner sig duktig och kompensationsäter ikapp senare), smalisen tackar nej till alla de här vardagsonyttigheterna.

Kanske är inget godis etc (bullar, snacks) nånsin på vardagar skillnaden mellan mig som 58 kg och mig som 68 kg. Inte för att 58 kg är nödvändigt, lagom dvs 62-63 kg är gott nog.


6 kommentarer:

  1. Hm, intressant fundering. Det kanske är så det faktiskt är? När i livet börjar det där att man inte kan vara utan? Vem kan jag skylla på? ;)

    SvaraRadera
  2. Jadu, tänk om man hade svaret på dina funderingar :)

    SvaraRadera
  3. Om jag har godisfria perioder har jag kommit på att jag lätt "kompenserar" efteråt genom att unna mig lite i överkant när den duktiga perioden är över. Nu har jag istället börjat med en valfri dag i veckan och hittills funkar det super. Det ger mig motivation att sköta mig övriga dagar och jag njuter av min valfria gottisdag med gott samvete utan att känna att jag måste komepnsera för den på något sätt!

    SvaraRadera
  4. Jag skyller på samhället! Haha. Överallt är det ju att man ska belöna sig med godis, vin, mat.

    Ja det hade varit nice med lite insikt istället för bara massa förvirrade funderingar... :)

    Det är en bra grej, tror de flesta mår bra av att ha det så. Det blir inte överätande den där godisdagen då med massor av allt istället för lagom? Det skulle nog hända mig med största sannolikhet...

    SvaraRadera
  5. Nej, jag överäter inte den dagen utan det blir som en vanlig onyttig dag typ. Alltså inte frossa i allt jag kan komma på, men unna mig det jag är sugen på med gott samvete! Sen är det ju faktiskt en ätardag i veckan så då vet jag att jag snart får unna mig igen :)

    Förra veckan blev det frukost med två nybakta frallor, youghurt + musli, juice, ägg och kaffe. Sen blev det en kopp kaffe med 2 chokladbitar till mitt på dagen på på kvällen två portioner tacogratäng och ca 250 g lösgodis. värd dag som jag njöt av med gott samvete :)

    SvaraRadera
  6. Mäh miss goodie two-shoes :P Haha nä skojar bara :) Är bara avis på dig som verkar icke-matstörd. Själv klarade jag inte hålla den här kvällen normal, shit happens, men sjukt irriterande ändå.

    SvaraRadera